Selasa, 18 Oktober 2011

CERITA fakta menarik tentang mimpi



Anda akan lupa 90% dari apa yang korang mimpi
dalam masa 5 minit selepas bangun dari tidur anda akan terlupa 50% dari mimpi yang anda alami . dan selepas 10 minit berlalu anda akan terus terlupa 90% dari jalan cerita mimpi anda . kan ?






Mimpi orang buta
 orang yang dilahirkan buta tidak melihat apa yang ada disekelilingnya , tetapi mereka bermimpi tentang bau , bunyi , sentuhan dan emosi yang mereka rasakan . adalah sukar bagi orang yang mampu melihat untuk membayangkan , tetapi keperluan badan untuk tidur begitu kuat bahawa ia mampu untuk mengendalikan hampir semua keadaan fizikal untuk menjadikannya satu kenyataan .

Setiap orang bermimpi
setiap manusia akan bermimpi . tetapi anatara lelaki dan perempuan mereka akan mendapat mimpi yang berbeza dan berbeza juga reaksi fizikalnya . lelaki lebih cenderung untuk mimpi antara lelaki yang lain manakala perempuan lebih cenderung mimpi sama ada lelaki dan perempuan . 

Mimpi dapat mengelakkan anda dari gangguan emosi
dalam kajian untuk tidur , pelajar akan dikejutkan pada awal mimpi masing masing . namun mereka masih dibenarkan tidur selama 8 jam semula . maknanya bila setiap kali mereka bermimpi mereka akan dikejutkan . tetapi mereka semua tetap akan dibenarkan tidur selama 8 jam . kesemua pelajar mengalami kesulitan , kepenatan , mudah marah dan tanda tanda psikosis selepas hanya 3 hari selepas kajian .

Kita hanya akan bermimpi setiap apa yang hanya kita tahu
kebiasaannya kita akan bermimpi seseorang yang kita tak pernah kenal wajahnya . tapi adakah anda tahu fikiran anda tidak mencipta wajah wajah tersebut . mereka sebenarnya wajah nyata dari orang yang memang wujud di muka bumi ini . mereka adalah seseorang yang anda terlihat atau terjumpa dimana mana walau untuk sesaat dalam hidup anda .

Tidak semua orang mimpinya berwarna
menurut penelitian 12% orang normal bermimpi hitam putih . ada yang menyatakan bahawa warna mimpi ini berperanan dalam situasi mimpi seseorang . sebagai contoh pelbagai warna bunga bunga yang cantik di dalam taman yang dapat menenangkan seseorang didalam mimpi . mimpi dikejar anjing , orang jahat , hantu kebanyakkannya berwarna hitam putih .

Berhenti merokok akan mendapat mimpi yang jelas
perokok tegar yang sudah berhenti merokok dilaporkan mengalami banyak mimpi yang lebih jelas daripada biasa . menurut Journal of Abnormal Psychology diantara 293 perokok dipaksa berhenti merokok selama 1 hingga ke 4 minggu . 33% daripadanya dilaporkan mempunyai sekurang kurangnya 1 mimpi tentang merokok . didalam mimpi tersebut , kebanyakkan mereka sendiri merokok dan merasa emosi negatif seperti panik dan berasa bersalah . mimpi tentang merokok adalah hasil rikan daripada keperluan badan tentang nikotin .

Ransangan dari luar mempengaruhi mimpi kita
perkara ini disebut sebagai "Dream Incorporation" dan yang sering terjadi kepada kita . kita akan terdengar beberapa suara didalam mimpi kita yang dimana suara tersebut kita kenali . sebagai contoh , didalam mimpi anda kehausan dan anda meneguk sebotol air dan kemudian anda masih berasa haus dan anda meneguk air dan masih berasa haus dan terus berulang dan bila anda tersedar dari mimpi anda akan terasa sangat haus sekali . ataupun anda bermimpi membuang air kecil sedangkan sedang tidur . bangun dari tidur terasa tilam anda seperti sungai hehe

Ketika bermimpi tubuh kita akan lumpuh
hal ini terjadi untuk mencegah supaya tubuh kita tak bergerak gerak mengikut gerakan dalam mimpi anda . cuba anda bayangkan kalau anda mimpi kena kejar anjing , kalau kaki anda tak lumpuh time tu mesti korang dah lari sampai telanggar semua benda kan . kelenjar mengeluarkan hormon yang membantu menggalakkan tidur dan neuron menghantar isyarat ke sumsum tulang belakang yang menyebabkan tubuh untuk berehat dan kemudian menjadi lumpuh . 


2 ulasan:

  1. ermmm rangsangan luar.. betul...
    bila saya melalui sesuatu konflik dgn individu tertentu.
    saya sering mimpi ttgnya.
    huhuhu..... tak suka..
    singgah usha entry n iklan.
    moga dpt bntu tmbah dana tabung blog.

    BalasPadam
  2. @NormaLiza Mahsenang je kalau tak nak mimpi . takyah tidur :P

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...